Bersikap zalim sesama manusia perbuatan terkutuk, dimurkai

ZALIM ialah satu perbuatan terkutuk yang sangat dilarang oleh agama Islam. Perbuatan itu sangat dimurkai Allah serta dilarang keras Nabi Muhammad SAW kerana zalim menafikan hak yang sepatutnya menjadi milik seseorang.

Al-Quran mengandungi banyak ayat menyentuh larangan dan kesan perbuatan itu sama ada membabitkan si pelaku zalim, mangsa kezaliman, kesan kepada kezaliman itu sendiri dan perbuatan menzalimi diri sendiri.

Antaranya, suami yang merujuk isteri dengan niat mendatangkan mudarat. Allah berfirman yang bermaksud: “Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri kamu kemudian mereka (hampir) habis tempoh edahnya, maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik dan janganlah kamu pegang (rujuk) mereka dengan maksud memberi mudarat, kerana kamu hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka) dan sesiapa yang melakukan demikian, maka sesungguhnya dia menganiaya (menzalimi) dirinya sendiri.” (Surah al-Baqarah, ayat 231)

Perbuatan Nabi Adam dan Hawa menghampiri dan memakan buah larangan di syurga juga adalah kezaliman yang berlaku disebabkan hasutan syaitan hingga mereka terpedaya lantas dikeluarkan dari syurga.

Kisah itu diceritakan dalam firman Allah yang bermaksud: “Mereka berdua merayu, wahai Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya jadilah kami dari kalangan orang yang rugi.” (Surah al-A’raaf, ayat 23)

Sejarah pembinaan Masjid Dhirar juga adalah contoh perbuatan zalim kerana Masjid Dhirar ialah masjid yang sengaja didirikan golongan munafik bukan atas sifat takwa tetapi bertujuan memecah belah masyarakat Islam di Madinah. Ia juga bagi menyaingi Masjid Quba’ yang menjadi lambang perpaduan umat Islam di sana.
Firman Allah yang bermaksud: “Maka adakah orang yang membangunkan masjid yang didirikan di atas dasar takwa kepada Allah (untuk mencari) keredaan Allah (Masjid Quba) itu lebih baik, atau orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di tepi jurang yang (hampir) runtuh, lalu runtuhlah ia dengan yang membangunkannya ke dalam api neraka? Dan ingatlah, Allah tidak akan memberi hidayah petunjuk kepada orang yang zalim.” (Surah al-Taubah, ayat 109)

Firaun memang seorang raja yang terkenal dengan kejahatan dan kezalimannya. Beliau dianggap zalim kerana menolak dakwah Nabi Musa, mencabar kekuasaan Allah, mendakwa diri sebagai Tuhan, membunuh anak lelaki dan sebagainya. Banyak ayat al-Quran menceritakan mengenai sifatnya dan kaumnya yang durjana itu dengan sanggup memusuhi Nabi Allah Musa, malah menentang Allah.

Oleh itu, zalim adalah dilarang dan Rasulullah SAW dalam banyak hadis Baginda menegaskan kesan daripada perbuatan zalim seperti doa mereka yang dizalimi akan dimakbul dan diterima Allah.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tolonglah saudaramu, baik ia orang yang zalim, mahupun yang dizalimi. Seorang sahabat bertanya, wahai Rasulullah, kami tahu untuk menolong orang yang dizalimi, tetapi bagaimana untuk kami menolong orang yang zalim? Nabi menjawab: Kamu tegahlah ia daripada melakukan kezaliman.”
Rasulullah SAW juga berpesan supaya menjauhi perbuatan zalim dalam sabda yang bermaksud: “Jauhilah kezaliman, kerana ia (akan mengakibatkan) kegelapan di hari kiamat dan jauhilah sifat bakhil, kerana ia suatu sifat yang membinasakan umat terdahulu sebelum kamu.”

Sesungguhnya perbuatan zalim amat buruk kesannya kepada manusia keseluruhannya. Kezaliman Namrud disudahi dengan kematian yang cukup tragis hanya disebabkan nyamuk kecil. Firaun yang mengaku diri Tuhan mati dalam keadaan tenggelam dan memohon keampunan Allah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

my song